Teresiainspirerar

Thailandsresan – Del 5

DEL 5

Vår första dag i paradiset.

Första natten i underbara Thailand gick verkligen över förväntan. Efter en lång flygresa och tidsomställning på sex timmar så trodde jag Cornelia skulle ha svårt att somna. Nejdå, hon somnade direkt när vi la oss och sov som en stock hela natten! Vilken bra start på semestern! Jag hade ställt klockan på runt sju på morgonen för att vi skulle komma in i rätt tid och även träffa våra grannar vi åkte med för att äta frukost ihop. Man vill ju såklart få ut så mycket man kan utav sin semester!

Jag fick väcka Cornelia och sambon och var så utvilad efter en hel natts sömn. Det märktes att hon var väldigt nyfiken och nöjd med allt som var på gång. Jag hade innan vi åkte berättat för henne att vi skulle hälsa på Lollo och Bernie där dem bor, visat henne bilder och pratat mkt om resan… Många ggr kunde vi höra hur hon lekte i dockhuset hemma om att figurerna skulle åka till Thailand. Så sött! Jag öppnade dörrarna och gick ut på vår terass. Wow vilken utsikt… Havet syntes längre bort, utanför vårt hade vi en barnpool och längre bort en ännu större pool. Här kommer jag trivas, njuta och älska att vara!

När alla väl var uppe och tog oss till frukosten, mötte våra vänner fick vi bästa bordsplaceringen vid hörnet ut mot havet…

Vilken vy.. Vilken fröjd för ögat och äntligen få sitta där i värmen, höra vågorna slå in mot strandkanten, de tropiska fåglarna och se fram emot två veckors semester. Äntligen var vi här!! Frukostbuffén var ju otroligt stor… Jag hade hört blandade meningar om denna frukostbuffé så hade inte så höga förväntningar. Jag började kika runt först innan jag satte igång att välja.. Till min förvåning och glatt överraskad blev jag när jag får syn på ett fat med bröd, och en lapp till där det stod: Gluten free Helt underbart ju att få bröd även i Thailand. Första gången jag är med om detta. De var små brödbitar men goda.

Sen fanns det ju min favorit, omelett med lite fyllning av paprika och lök, bacon och massa goda juicer 🙂 Förutom det fanns det mängder av brödsorter till dem som tål vanligt, ljuger inte om det var 20 olika sorter att välja på. Där fanns så man även kunde rosta sina mackor. Det fanns massa fikabröd, plättar, sylter, mängder av olika sorters flingor i olika sädesslag, massa grönsaker, ostar, skinka, korvar, yoghurt, soppor, varma thairätter och massor med goda frukter.

Vi satt ett tag och njöt vid frukosten och när vi var klara gick vi till rummet för att borsta tänder, smörja oss och hämta badkläderna.

Här bodde vi, bästa läget enligt mig.

Jag hade köpt en solskyddsfaktor med spray till Cornelia och det underlättade verkligen, så mkt lättare att smörja henne med det. När vi var klara gick vi bort mot våra vänner där de redan tagit solstolar då de hade sitt rum i något hus bort från oss och där hade de den djupa poolen. Vi tänkte att vi försöker att vara där med Cornelia. Vi har ju aldrig varit vid någon simhall förut så hon var ju bara van vid badkaret och vår lilla sjö i närheten av där vi bor och där är det alltid så mörkt och kallt då något jätte badande har det aldrig blivit där.
Jag gick till butiken som låg på hotellet och köpte armpuffar med hello Kitty och en liten flytande bil med ratt. Perfekt med armpuffarna då det blev lite tryggare för oss när vi var i vattnet. Cornelia blev superglad för sin lilla båt och vill sitta i den direkt. Som hon älskade att äntligen få bada. Trots djupt vatten (runt 1,20-1,80) så fungerade det jättebra att bada där med Cornelia. Hon ville såklart vara i vår famn till en början men det lossnade väldigt fort och sen ville hon nästan ”simma” runt själv. Så stolt man är som mamma och så modigt av vår lilla tjej. Hon kände nog att armpuffarna hjälpte henne att hålla henne uppe. Korta stunder fick vi inte hålla i henne alls.

Vädret var som vi hoppats på, sol och väldigt skönt.

Vid lunchtid så tog vi plats vid samma bord som på morgonen för lunch på restaurangen. Barn under 12 år äter gratis på Lollo och Bernie buffén när man äter på hotellrestaurangen och det var ju bra då Cornelia kunde få välja vad hon ville. Blev dock inte så jätte mkt hon ville äta förutom melon 😉 Efter lunchen somnade hon i sin vagn och sov då i två timmar. Hemma sover hon ju inte alls på dagarna men förstår att värmen och resan tagit på krafterna.
Medans Cornelia sov passade jag på att gå till havet och bada.. Såklart man måste passa på nu när man kunde. På eftermiddagen blev det lite fika med glass och massa bad till klockan blev fyra-fem någonting. Då gick vi till hotellrummet för att duscha och byta om inför kvällens middag.

Även middagen blev på hotellrestaurangen. Vi tog glass till efterrätt och satt länge och njöt av första semesterdagen.

Efter middagen gick vi till vårt hotellrum och satte oss på terrassen för lite dricka, snacks och yatzy 🙂 Cornelia hade inte alls tid att sova och höll sig vaken till klockan blev elva. En underbar dag var nu slut. Vi alla somnade fort och hade ytterligare en bra natt där vi sov som stockar.

Nu har ni fått läsa om vår första dag och hur lyckad den blev! Kommer skriva en hel del till men inte för varje dag utan en mer sammanställning som säkert kommer bli lång och även den uppdelad i flera delar. Hoppas ni gillar att läsa om vår resa.

Håll utkik framöver efter nästa inlägg 🙂

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!